μιλώντας στα παιδιά για τον κορωνοϊό – COVID 19

Μιλωντας στα παιδια για τον Κορωνοϊο ? COVID 19

 

Κέντρο Εκπαιδευτικής & Συμβουλευτικής Υποστήριξης

Νομού Πέλλας

ΜΑΡΤΙΟΣ 2020

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν την πρόκληση να συζητήσουν με τα παιδιά τους την εξελισσόμενη πανδημία του κορωνοϊού ? COVID 19. Σίγουρα πρόκειται για δύσκολες συνομιλίες, οι οποίες όμως είναι πολύ σημαντικές. Δεν υπάρχουν “σωστοί” ή “λάθος” τρόποι να μιλήσετε με τα παιδιά σας σχετικά με έκτακτες καταστάσεις δημόσιας υγείας. Ωστόσο, παραθέτουμε μερικές προτάσεις, που μπορεί να σας φανούν χρήσιμες:

1. Δημιουργήστε ένα ανοιχτό και υποστηρικτικό περιβάλλον, όπου τα παιδιά θα γνωρίζουν ότι μπορούν να σας κάνουν ερωτήσεις. Τα περισσότερα παιδιά έχουν ήδη ακούσει για τον ιό ή έχουν δει άτομα που φορούν μάσκες προσώπου, οπότε οι γονείς δεν θα πρέπει να αποφεύγουν να μιλούν γι? αυτό. Ο στόχος σας είναι να βοηθήσετε τα παιδιά σας να αισθάνονται ενημερωμένα και να λαμβάνουν πληρο-φορίες βάσει γεγονότων, που είναι πιθανώς, πιο καθησυχαστικές από ό,τι ακούνε από τους φίλους τους ή από τις ειδήσεις.

2. Απαντήστε στις ερωτήσεις τους με ειλικρίνεια. Τα παιδιά,συνήθως, γνωρίζουν ή τελικά θα μάθουν ? ανακαλύψουν αν ωραιοποιείτε τις καταστάσεις γύρω τους, ενώ συμβαίνει το αντίθετο. Αυτό μελλοντικά μπορεί να κλονίσει την εμπιστοσύνη τους προς εσάς, καθώς και απέναντι σε αυτά που τους λέτε. 

3. Χρησιμοποιήστε λέξεις και έννοιες που μπορούν να κατανοήσουν τα παιδιά. Είναι σωστό οι εξηγήσεις σας να συμβαδίζουν με την ηλικία, την γλώσσα και το αναπτυ-ξιακό επίπεδο του παιδιού.

4. Αντιμετωπίστε το δικό σας άγχος. Όταν αισθάνεστε περισσότερο ανήσυχοι ή πανικοβλημένοι, δεν είναι καιρός να μιλήσετε στα παιδιά σας για το τι συμβαίνει με τον κορωνοϊό ? COVID 19. Εάν παρατηρήσετε ότι αισθάνεστε άγχος, αφιερώστε λίγο χρόνο για να ηρεμήσετε πριν προσπαθήσετε να συζητήσετε ή να απαντήσετε στις ερωτήσεις του παιδιού σας.

5. Να είστε έτοιμοι να επαναλάβετε πληροφορίες και εξηγήσεις αρκετές φορές. Ορισμένες πληροφορίες μπορεί να είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτές ή κατανοη-τές από τα παιδιά. Επίσης, η συχνή επανάληψη των ίδιων ερωτήσεων μπορεί να είναι ένας τρόπος επιβεβαίωσης για ένα παιδί.

6. Ένας σημαντικός τρόπος για να καθησυχάσετε τα παιδιά σας είναι να τονίσετε τις προφυλάξεις ασφαλείας. Τα παιδιά αισθάνονται δυνατά, όταν ξέρουν τι πρέπει να κάνουν για να κρατηθούν ασφαλή. Υπενθυμίζουμε λοιπόν στα παιδιά ότι πρέπει να φροντίζουν τους εαυτούς τους σύμφωνα με τις οδηγίες προστασίας. Εάν τα παιδιά ρωτούν για μάσκες προσώπου, εξηγήστε, ότι οι ειδικοί λένε ότι δεν είναι απαραί-τητες για τους περισσότερους ανθρώπους. Εάν τα παιδιά βλέπουν άτομα που φο-ρούν μάσκες προσώπου, εξηγήστε ότι αυτοί οι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.

7. Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά τείνουν να προσωποποιούν καταστάσεις. Για παρά-δειγμα, μπορεί να ανησυχούν για τη δική τους ασφάλεια και την ασφάλεια των άμεσων μελών της οικογένειας. Μπορεί επίσης, να ανησυχούν για φίλους ή συγ-γενείς που ταξιδεύουν ή που ζουν μακριά.

8. Να είστε καθησυχαστικοί, αλλά μην δίνετε μη ρεαλιστικές υποσχέσεις. Είναι καλό να ενημερώσετε τα παιδιά σας ότι είναι ασφαλή στο σπίτι τους ή στο  σχολείο τους(όταν ανοίξει), αλλά δεν μπορείτε να υποσχεθείτε ότι δεν θα υπάρξουν περιπτώσεις μετάδοσης του ιού στο κοντινό τους περιβάλλον.

9. Ενημερώστε τα παιδιά σας ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που βοηθούν τους ανθρώπους που έχουν πληγεί από τον κορωνοϊό – COVID – 19. Είναι μια καλή ευκαι-ρία να δείξουμε στα παιδιά μας, ότι, όταν κάτι τρομακτικό ή κακό συμβαίνει, υπάρ-χουν άνθρωποι δίπλα μας που θα βοηθήσουν.

10. Τα παιδιά μαθαίνουν από το να παρακολουθούν τους γονείς και τους δασκάλους τους και επηρεάζονται πολύ από την δική σας αντίδραση απέναντι στα νέα σχετικά με την πανδημία του κορωναϊού ? COVID 19. Επίσης, μην ξεχνάτε ότι πρέπει να είστε προσεκτικοί στις συζητήσεις σας με άλλους ενήλικες, καθώς μπορεί τα παιδιά να ακούν τις συνομιλίες σας.

11. Μην αφήνετε τα παιδιά να παρακολουθούν πολλή ώρα τηλεόραση με τρομακτικές εικόνες ή έντονες αντιπαραθέσεις. Η επανάληψη τέτοιων σκηνών μπορεί να είναι ενοχλητική και να δημιουργήσει προβλήματα.

12. Τα παιδιά που έχουν βιώσει σοβαρές ασθένειες ή απώλειες στο παρελθόν είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε παρατεταμένες ή έντονες αντιδράσεις, που προβάλλονται σε δελτία ειδήσεων ? ενημερωτικές εκπομπές, καθώς και σε εικόνες ασθένειας ή θανάτου. Αυτά τα παιδιά είναι πολύ πιθανόν να χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη και προσοχή.

13. Τα παιδιά που έχουν υπερβολικές αντιδράσεις ή έχουν αποκτήσει εμμονές σχετικά με ερωτήσεις ή ανησυχίες για την πανδημία του κορωνοϊού ? COVID 19, θα πρέπει να αξιολογούνται από εκπαιδευμένο και καταρτισμένο επαγγελματία ψυχι-κής υγείας. Ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειαστεί πρόσθετη βοήθεια περιλαμ-βάνουν: συχνές διαταραχές του ύπνου, ενοχλητικές σκέψεις ή ανησυχίες, επανα-λαμβανόμενοι φόβοι για ασθένεια ή θάνατο, απροθυμία να αποχωριστούν τους γονείς τους ή να πάνε στο σχολείο (όταν ανοίξει). Εάν οι συμπεριφορές αυτές παρα-μένουν, ζητήστε από τον παιδίατρο, τον οικογενειακό γιατρό, τον δάσκαλο του σχολείου, όπου φοιτά το παιδί σας, να σας παραπέμψει στον κατάλληλο ειδικό.

14. Ακολουθήστε μια καθημερινή ρουτίνα. Δεν μας αρέσει η αβεβαιότητα, οπότε η παραμονή σε ρουτίνες και η προβλεψιμότητα θα είναι χρήσιμες αυτή τη στιγμή. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά και έχουν  σταματήσει οι καθημερινές δραστηριότητές τους. Μπορείτε να ακολουθήσετε μια ρουτίνα σαν να βρίσκεστε σε περίοδο διακοπών. Το σταθερό πρόγραμμα αποτελεί ένα ουσιαστικό κομμάτι της καθημερινότητας για να μείνουν τα παιδιά σας ευτυχισμένα και υγιή. 

15. Παρόλο που οι γονείς και οι δάσκαλοι παρακολουθούν τα νέα και τις καθημερι-νές εξελίξεις των γεγονότων και ενημερώνονται με ενδιαφέρον και προσοχή, τα περισσότερα παιδιά θέλουν απλώς να είναι παιδιά. Μπορεί να μην θέλουν να σκεφτούν τι συμβαίνει σε ολόκληρη τη χώρα ή οπουδήποτε αλλού στον κόσμο και θα προτιμούσαν να παίζουν μπάλα, να πηγαίνουν στην παιδική χαρά, να ανεβαί-νουν σε δέντρα ή να οδηγούν ποδήλατα. Μην τους στερείτε λοιπόν την παιδικότητά τους και προσπαθήστε με κάθε τρόπο (αυστηρά μέσα στα πλαίσια των έκτακτων μέτρων για την προστασία μας, που έχουν ληφθεί από το κράτος) να περάσουν δημιουργικά και εκπαιδευτικά μαζί σας αυτές τις ώρες.

Οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία είναι δύσκολο από πολλούς να γίνουν κατανοητές ή αποδεκτές πόσο μάλλον από τα παιδιά, τα οποία είναι φυσιολογικό να αισθάνονται φοβισμένα ή ακόμη και μπερδεμένα. Ως ενήλικες, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά, ακούγοντάς τα, ανταποκρινόμενοι με ειλι-κρινή, συνεπή και υποστηρικτικό τρόπο. Ευτυχώς, τα περισσότερα παιδιά, ακόμη και εκείνα που εκτίθενται σε απώλεια ή ασθένεια, είναι αρκετά ανθεκτικά. Ωστόσο, δημιουργώντας ένα ανοιχτό περιβάλλον, όπου αισθάνονται ελεύθερα να θέτουν ερωτήσεις, μπορούμε να τους βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν τα αγχωτικά γεγονότα και τις άσχημες εμπειρίες, μειώνοντας τον κίνδυνο διαρκών συναισθηματικών δυσκολιών.

Πηγή:

Συγγραφή – Επιμέλεια ? Επεξεργασία :

  • ΞανθούληςΞενοφών, Ψυχολόγος ΚΕΣΥ Πέλλας, Μάρτιος 2020

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...